Noutăţi Merida: MTB 2010

 
O.NINE XC hardtail
NINETY-SIX BB30 XC fully
ONE-TWENTY All-Mountain Sport
TRANS-MISSION All-Mountain
MATTS HFS / TFS Maraton/XC hardtail


A Vârful de lance al MERIDA pentru Off-Road:  MERIDA O.NINE CARBON - hardtail



Ţelul nostru: Să mergem până la limita cunoscută a tehnologiei actuale
- Este cel mai uşor cadru din carbon hardtail fabricat în serie
- 965 gr  pentru mărimea de 18inch, varianta cea mai uşoară cântăreşte 930gr ( cu mărime standard a butucului pedalier)
- Cel mai rezistent cadru hardtail
- Cel mai bun raport de rigiditate/greutate (STW) la pedalare
- Caracteristici de torsiune excelente la tubul cuvetăriei, caracteristici optimizate  pentru competiţii în jurul butucului pedalier
Denumirea de O.Nine provine de la greutatea cadrului: 0.9 kg

Realizare: Munca susţinută de cercetare a inginerilor împreună cu experienţa sportivilor noştrii ne-a ajutat să ajungem la aceste performanţe în locul obişnuitului ” am făcut ceva, ia încearcă dacă merge...”. În decursul procesului de proiectare  a O.Nine  am abordat problema ştiinţific:
- am monitorizat în condiţii reale de compeţiţie cu ajutorul MULTIVAN MERIDA BIKING TEAM forţele ce apar în diferitele puncte ale cadrului  MERIDA CARBON FLX TEAM 2009   (este  una dintre cele mai rapide biţe  ale anului 2009).
- Pista: Heubach – Bundesliga XC , poate cea mai grea pistă din Germania
- Pilotul de test: Moritz Milatz ( campionul XC 2008 , Germania )
- Inginer supraveghetor: Holger Krauss (Universitatea Esslingen din Germania, facultatea de mecanică)
- Măsurătorile s-au realizat în diferite condiţii: urcare, coborâre şi sprint
- Analiza forţelor de tracţiune şi de suspensie pe furca din spate
- S-a analizat evoluţia încălzirii frânelor disc şi în punctele de fixare.
- Analiza 3D a cadrului pentru Carbon FLX prin metoda FE („Finite Element”)


Carbon FLX cu aparatele de măsură montate

Pe urma rezultatelor am reproiectat cadrul în întregime:
- Forma şi diametrul tuburilor (tubul de jos, zona butucului de angrenaj,  furca spate)
- Forma tubulului de şa şi a furcii spate superiore
- Am adoptat o formă asimetrică pentru furca din spate


Am ajuns la concluzii foarte interesante după efectuarea testelor: furca din spate primeste o solocitare simetrică pe amândouă laturi în timpul pedalării în ciuda faptului că lanţul şi pinioanele se situează pe partea dreaptă a roţii.
În cazul frânării situaţia se schimbă mult: partea dinspre discul de frână a furcii este solicitată cu câteva ordini de mărime mai mult decât partea cealaltă, generând o forţă de torsiune  foarte mare.
Am decis ca pentru cadrele care nu permit decât frâne cu disc, să aibă furcă spate asimetrică pentru contracararea forţei de torsiune ce apare în momentul frânării. Şi în cazul O.NINE am apelat la o formă  asimetrică: am mărit diametrul părţii stângi a furcii spate.
În zona frânei disc tip post-mount am urmărit evoluţia încălzirii chiar şi în condiţii de căldură extremă care depăşeau 150 grade.




harta temperaturilor




În cazul MERIDA NINETY-SIX am apelat la o construcţie tradiţională pentru carbon:
- Componentele principale mari se realizează dintr-o singură bucată, stilul stratificării depinzând de  destinaţia respectivei piese. La asamblare iarăşi am folosit tehnica „tub la tub” dacă nu existau solicitări mari sau am folosit şi componente de îmbinare din interior în cazul zonelor cu solicitare extremă.
- HM+UHM+IM compoziţia fibrelor de carbon
- Tehnologia Nano-Matrix
- Tubul inferior Double Chamber (cu ranforsări interioare)


Am reuşit să scădem din greutatea cadrelor lucrând la detalii:
- Suport post-mount (carbon 100%) pentru frâna disc, discul de 160 nu necesită adaptor
- Suport cu lift pentru deraiorul din faţă (compatibil SRAM XX) – este mai uşoară decât soluţia  prin colier şi nu reprezintă factor de risc pentru tubul de şa.
- Zona butucului pedalier este realizat conform normei BB30 (angrenajul pedalier este mai rigid) sau la comandă mărime tradiţională de 73mm conform normei BSA (este mai uşoară cu 30 grame decât BB30).
- Colier şa din carbon  (10g)
- Tijă şa: 165 gram (27,2/350mm), compatibil şa cu şină de carbon

O.NINE: fără compromisuri

Făcând comparaţie cu MERIDA CARBON FLX 2009, O.NINE este mai uşoară cu 200grame iar în zona  angrenajului pedalier este cu 30% mai rigid (CARBON FLX/O.NINE 50/65 Nm).
Confort: CARBON FLX TEAM 7.6 mm (în urma testului comparat de la Bike Magazin  din 2008/10, dintre cadrele hardtail carbon, acesta este rezultatul cel mai bun). La  O.NINE  distanţa este de 9,4mm. (datele se referă la elasticitatea furcii spate în direcţie verticală.)
Tubul şa stratificat porneşte de la un diametru de 40mm (butuc pedalier) şi ajunge la 31,6mm pentru a putea primi tija de şa de 27,2mm.
Se rcomandă folosirea unei tije de şa speciale (191gr- 27,2/350mm) care sub sarcină are o elasticitate cu 15% mai mare decât FSA K-Force SB25 Carbon pentru un confort desăvârşit.

Componenţii MULTIVAN MERIDA BIKING TEAM testează noile biciclete din februarie 2009 şi au început să apară rezultatele: au obţinut titluri la Cupa Mondială 2009. Aşteptăm cu interes confruntarea directă cu adversarii pentru titlul suprem „Regele hardtail” . Primul adversar ar putea fi Cannondale Flash...



Regele. MERIDA NINETY-SIX BB30
Etalonul pentru orice biţă XC fully a făcut încă un pas pe calea perfecţiunii.



În sezonul 2009, NINETY-SIX CARBON a dominat adversarii. Pentru sezonul 2010 am îmbunătăţit singura piesă care se mai putea îmbunătăţi:
Suspensia spate ultra uşoară DT XR era greu de reglat şi nici caracteristica dinamică nu era optimă, aşa că am înlocuit-o cu noul DT Swiss M210 special proiectată pentru Ninety-Six.
Rezulatul: functionare simpla, fara joc, chiar si în cazul unui SAG mai mare. Reproiectarea a facut posibila utilizarea întregii curse a suspensiei. La reproiectarea suspensiei spate a ajutat mult Ralp Naef, „omul fully”, starul MULTIVAN MERIDA BIKING TEAM, unul dintre parintii spirituali al NINETY-SIX.
Cealalta schimbare: utilizarea normei BB30 pentru butucul pedalier (care are indexul SGi cel mai bun dupa Mountain Bike magazin). Acest sistem permite o pedalare cu un randament mai ridicat, sau chiar putem spune ca se poate ajunge la randamentul maxim la aceasta sectiune.

ONE-TWENTY – pur si simplu peste tot

All-mountain  fully utilizabil si pentru competitii, având o cursa a  suspensiei de 120mm. Se încadreaza perfect în noul trend care are ca slogan: încaleca si pedaleaza! Spiritul pedalatului pe munte  se poate exprima prin: urca-te pe bicicleta, treci usor peste orice obstacol, sa ai chef în orice conditii si sa nu trebuiasca sa te ocupi de problemele tehnice ale bicicletei.
Acesta este noul MERIDA ONE-TWENTY care si prin nume ne spune ca are cursa suspensiei fata-spate de 120mm.





Solutia de a avea mai multe puncte mobile de fixare a suspensiei a mostenit-o de la bicicleta de competitie NINETY-SIX, iar la restul rezolvarilor tehnice s-a avut în vedere o cât mai mare fiabilitate si o cât mai usoara mentenanta.
Cablurile de frâna si de schimbator au primit protectie peste tot ca mizeria sa nu deranjeze în functionare. Deasemenea pentru o viata cât mai lunga, cablurile sunt trecut pe partea mobila aproape de punctele de suspensie pentru a fi deformati cât mai putin în timpul utilizarii din plin a suspensiei.

Denumirea de ONE-TWENTY acopera o gama larga de modele: începând cu maratonistul si terminând cu turistul alpin, fiecare sa-si poata alege o varianta care i-se potriveste.

Pentru 2010 am pus accentul pe modelele performante din aluminiu (trei modele TFS din partea de entry a  categoriei de mijloc si trei modele HFS in partea de sus a categoriei mijloc). Modelul de vârf , ONE-TWENTY HFS 3800 ramâne sub 12 kg datorita  tehnologiei “hydroformed” cu ajutorul careia este fabricat cadrul, suspensiei Fox, componentelor XT si a setului de roti Crossmax.



Dar, ATENTIE!
ONE-TWENTY CARBON este pe punctul de a intra în productia de serie, iar varianta de top va avea o greutate sub 10 kile. Caracteristicile o apropie deosebit de mult de Ninety-six si va fi disponibil în magazine aproximativ pe la mijlocul lui 2010.


TRANS-MISSION  -  All-mountain cu suspensie modificata, pâna la o cursa de140mm

Traditionalele bite Merida All-Mountain Trans Mission, de prea mult timp au o cursă de 130mm, asa că a venit vremea sa îmbunatatim.. Cu noua suspensie modificata cursa a ajuns la 140mm pentru modelele Trans Mission 2010. În acest mod aceasta serie se poate distanta cu usurinta de  seriile ONE-TWENTY (120/120mm) si de ONE-FIVE-O Enduro (160/156).
Ca si pentru ONE-TWENTY, si pentru TRANS MISSION am reproiectat cadrul mobil al suspensiei spate, i-am dat o forma mai pronuntata 3D si a devenit mai compact împreună cu ranforşarea zonelor de  sustinere.




În cazul modelelor TRANS-MISSION CARBON 2010 nu doar triunghiul principal este din carbon (cum era la modelele 2009) ci si suspensia spate. Din această modificare a rezultat o scădere a greutatii cu aproximativ 400gr faţă de modelele anterioare. Chiar si cu etrierul „FLOATING DISC”, cadrul TRANS-MISSION CARBON (incl. suspensia spate) este cu doar 150/100gr mai greu decât SCOTT GENIOUS si SIMPLON DOZER care momentan sunt considerate cele mai bune în categoria All-Mountain.

Si seria noua TRANS-MISSION, variantele mai ieftine au beneficiat de modelele noi de suspensie  proiectate pentru modelele carbon.





Sistemul de frânare cu etrier „FLOATING DISC” echipeaza seria Carbon  TRANS MISSION 2010 si ONE-FIVE-O enduro. Acest sistem rezolva independenta sistemului de frânare de cea de suspensie, prevenind influentarea în momentele critice  a suspensiei de catre frâne. Începând cu generatia a doua a  „FLOATING DISC”, prinderea rotii este realizata printr-un bolt-on de 10mm, la care însa schimbatul rotii este deosebit de uşoară.



MATTS HFS si TFS – hardtail din aluminiu cu geometrie modificata pentru maraton

Cu exceptia modelului de vârf O.NINE, sportivii MULTIVAN MERIDA BIKING TEAM aleg variantele cu cursa mai scurta a suspensiei, 80mm pentru utilizari profesionale. Toate variantele XC si maraton hardtail pentru 2010 au fost reproiectate pentru o geometrie a cursei telescopului de 100mm. Reproiectarea nu înseamna doar schimbarea telescopului cu unul cu cursa de 100 mm, ci am reproiectat efectiv cadrul pentru înaltimea telescopului (zona butucului pedalier s-a înaltat un putin, însa am mentinut unghiurile de îmbinare al tubului sei cu tubul superior). Noua tehnologie TFS (Techno Forming System, aluminiu AL6061 tras dublu) si  HFS (Hydro Forming System, AL6066 tras triplu) garanteaza o alura sportiva pentru seria MATTS 2010 .


Matts HFS XC 3000 D