MERIDA ONE-TWENTY 2015: „Bine de știut”

MTB-urile cu cursa suspensiei de 120-130 mm au devenit o categorie de sine stătătoare. Această variantă este prima opțiune pentru cei care cumpără prima dată un fully și din această cauză acesta este segmentul cu cele mai mari vânzări pe plan mondial. Explicația este simplă: are performanțe bune pe orice teren, oferă cel mai bun raport între randamentul la cățărare și  coborâre. Pentru ture lungi, pedalări de mai multe zile prin munți, competiții maraton, aventuri single trail – toate sunt posibile cu această bicicletă. Această categorie este dedicată adevăratului ciclism montan.
 
140924 one twenty 2
 
Popularitatea trail și a acestor tipuri de biciclete are o cauză simplă: datorită suspensiei moderne se comportă foarte bine la cățărări. Cicliștii își pun întrebarea: de ce să aleagă o biciletă cu o cursă lungă (140-, 150- sau 160 mm) când pot avea una mai slim, mai ușoară cu care pot la fel de bine să coboare ca și cu o ,,bicicletă mare”. Alte avantaje pentru cursa de 120: manevrabilitate și mobilitate mai mare, necesită o energie mai mică pentru mișcare decât ,,frații mai mari”. Se pare că după nebunia enduro, această categorie va avea cel mai mare potențial pe piață.
 
7_900_blue
Merida One-Twenty 7.900
Detalii produs
 
Ce este important pentru cei care cumpără un fully clasic de 120/130 mm?
  • preț
  • aspect
  • mărimi – poziția joasă a tubului superior
  • Suspensie blocabilă în față și în spate
 
Cicliștii trail se mai uită și la:
  • geometria
  • performanța furcii și a suspensiei
 
 
În grupul țintă clasic este clar că se alege după preț și aspect. Dacă bicicleta nu excelează în aceste două categorii atunci rezultatele de vânzare vor fi slabe. Dacă primele două au fost îndeplinite atunci urmează componenta de confort. Poziția tubului superior este foarte importantă: mai ales începătorii sunt terifiați de o înălțime prea ridicată a tubului superior. În europa este importantă posibilitatea blocării suspensiei față și spate: cicliștii vor să economisească energie pe teren drept sau pe trasee turistice pavate. 
 
Un alt criteriu este mărimea roții. În ultimii ani a dominat mărimea de 29. După revoluția mărimii de 27,5 din ce în ce mai mulți producători au în oferta lor biciclete pentru acest segment. La Eurobike 2014 am văzut deosebit de multe biciclete de 27,5 cu cursă mai scurtă.
 
 
140924 one twenty 6
 
La modelele noi de One-Twenty trebuie să facem diferență între versiunile LITE și TFS. La modelele LITE vom găsi furcă de 130 mm pentru tubul frontal conic (tapered), la TFS furca este tubulară iar tubul superior este mai simplu. Datorită acestor diferențe versiunea TFS are un preț mai prietenos. Deoarece la One-Twenty 120 mm este folosită suspensie flotantă (Float Link), în combinație cu telescopul spate FOX, cursa suspensiei pare mai lungă. În acest mod cursa suspensiei devine progresivă adică la capăt de cursă suspensia devine mai tare și nu bate în cilindru.
 
140924 one twenty 3
 
Este important și faptul că One-Twenty este capabil de performanță și la cățărări. Bicicleta a fost optimizată pentru un sistem pedalier cu două foi în așa mod încât, dacă în față lanțul este pe foaia mică iar în spate pe pinionul mare, suspensia aproape că nu balansează deloc în timpul pedalatului. Nici frânarea nu este influențată de mișcările suspensiei așa cum ne-am obișnuit la bicicletele fully. Deasemenea a fost minimizat și reculul pedalelor din timpul mișcării suspensiei. 
 
140924 one twenty 4
 
Conceptul de geometrie la One-Twenty este asemănător cu One-Forty sau noul One-Sixty. Tub superior mai lung și tijă de ghidon mai scurtă. Bicicletele mai mici sunt echipate cu o tijă de ghidon de 60mm iar mărimile M, L și XL au primit 70 mm. Față de One-Forty aceste tije sunt mai lungi cu un centimetru pentru a ajuta poziția corectă a ciclistului la cățărări. Tijele de ghidon sunt combinate cu ghidoane mai late: în general 730 mm iar la cele de damă 700 mm.
 
140924 one twenty 5
 
Se poate pune întrebarea că de ce au aceste biciclete furca de lanț relativ așa de lungă (440mm)?  Răspunsul este simplu: au fost proiectate ca să aibă performanță atât la cățărări cât și la coborâri. Dacă înălțimea ciclistului este un pic mai mare și furca de lanț este scurtă atunci la cățărări toată greutatea ajunge pe roata din spate și roata din față nu va avea suficientă aderență pentru o directivitate bună. Deasemenea și coborârile devin mai stabile, mai sigure cu o furcă de lanț mai lungă. Aceste aspecte sunt de folos mai ales cicliștilor cu mai puțină experiență. La proiectarea intregii geometrii a bicicletei ne-am concentrat asupra conceptului de echilibru.
 
 
140924 one twenty 1
 
La modelul anterior de One-Twenty mai mulți au observat un anumit nivel de zgomot la frâne. Pentru a nu mai exista această problemă am dublat numărul de rulmenți la punctul de pivotare a furcii de lanț și a furcii de șa în partea stângă pentru a elimina rezonanța la nivelul frânelor. Rigiditatea triunghiului spate este întărită și de axul thru-axle de 142x12 mm. În afară de cablurile de frână din spate am introdus restul cablurilor în interiorul cadrului (Down Tube Exit) și pentru o mentenanță ușoară am creat un orificiu mai mare în partea de jos a tubului inferior. 
 
Pe scurt despre noul One-Twenty:
 
 
    Două variante - LITE (cursă de 130 mm în față) TFS (cursă de 120 mm în față)
    Suspensie flotantă în spate
    Cursa suspensiei în spate 120+ (LITE și TFS)
    Se poate folosi foarte bine zona din mijloc a suspensiei
    Suspensie cu sensibilitate ridicată
    Nu se ajunge la capăt de cursă la suspensie
    A fost minimizat reculul pedalelor
    Suspensia are reacție neutră pentru forțele de pedalare
    Design – tub inferior cu diametru mai mic / forțele sunt distribuite mai bine datorită punctulului de rotire a suspensiei situat la                 mijlocul tubului șeii
    Roți de 27,5”
    Consolă de frână 180 mm postmount
    Pozarea cablurilor Double Stop / Guided Remote
    Rulmenți dublii pentru micșorarea rezonanței de frânare 
    Cabluri în interior
    Spațiu suficient pentru noroi chiar și cu anvelopă de 2.35”
    Concept modern pentru geometrie – tub superior mai lung, tijă de ghidon mai scurtă
    La versiunea Lite tub frontal conic
    Unghi pentru tubul șeii: 74.5°
    Unghi pentru tubul frontal: 68°
 
 
Design:
Așa cum am menționat anterior, din punctul de vedere al vandabilității, designul este deosebit de important. Noul One-Twenty are în componență tuburi cu un design deosebit. Aceste forme se pot confecționat doar prin metoda hydrofroming. Cadrele variantelor LITE și TFS sunt asemănătoare cu excepția tubului superior și a tubului frontal, la LITE și acestea sunt realizate prin hidroformyng”. Noi știm cât de important este ca înălțimea tubului superior să fie cât mai jos și pentru a putea atinge acest deziderat, butucul pedalier am poziționat mai jos și am curbat tubul superior. În timpul proiectării am fost atenți ca și aspectul să pară mai ușor și am micșorat diametrul tuturor tuburilor față de modelele anterioare.